Martin Perez te gast bij de COVS Breda

18 oktober 2019

In een vol clubhuis De Toss werd de week van de scheidsrechter 8 oktober voor de COVS Breda e.o. opgeluisterd met een bezoek van betaald voetbalscheidsrechter Martin Perez. Vooraf aan de clubavond afgesproken dat Martin twee belangrijke aspecten van de arbitrage op deze avond zou behandelen, namelijk de mentale weerbaarheid en de veel in het nieuws zijnde VAR.

Martin hield de aanwezige leden, waaronder enkele heel jonge scheidsrechters voor, dat voor een succesvolle carrière je 40% talent nodig hebt en 60% mentale kracht. De mentale weerbaarheid is gestoeld op vier belangrijke onderdelen:

• Controle: waar je invloed op kunt hebben
  • Uitdaging: wat wil je bereiken
  • Betrokkenheid: niet laten afleiden door gevoelens of gedachten
  • Vertrouwen: accepteren dat er dingen fout kunnen gaan

Deze vier bouwstenen werden door Martin uitgezet als gespreksonderwerp waarover de aanwezigen na onderling overleg een mening moesten vormen. Hierdoor werd de zaal intensief betrokken bij het onderwerp en ontstond er een levendige discussie, waarbij toch regelmatig verschillen in interpretatie aan het licht kwamen.

Het onderwerp VAR wordt heel verschillend beleefd tussen de oudere en jonge aanwezigen. Waar de ouderen opmerken dat er toch wel erg veel charme van het voetbalspelletje verloren gaat is het de jeugd die de eerlijkheid van de beslissingen hoger inschat.

Martin gaf, ondersteund met beelden, de nodige voorbeelden uit de praktijk met daarin ook de communicatie tussen veld en Zeist om op die manier het werk van de VAR positief te verwoorden.

In de week van de scheidsrechter is het door een goede samenwerking van COVS en KNVB voor COVS groepen mogelijk om een leuke activiteit te organiseren, waarvoor dank.