Top avond met top scheidsrechter Coen van Bunge

29 november 2018

Dinsdag 27 november is de clubavond verzorgt door hockey scheidsrechter Coen van Bunge.

Hij is de nummer 1 scheids van Nederland, fluit iedere week de hoogste klasse heren hockey n heeft een internationaal programma om u tegen te zeggen. Gepassioneerd werd er verteld over het hockeyspel en haar spelregels. De vergelijking werd natuurlijk getrokken met het voetbalspel, wat er wel en wat er niet kan.

Opvallend detail is dat Coen heel Nederland door trekt als scheids voor 19 cent per km, verder mag hij wel sportkleding tot een bepaald bedrag declareren maar krijgt geen wedstrijd vergoeding. Internationaal krijgt hij maar liefst € 60,00 per dag betaald, met eten en een drankje.

Zijn Olympische droom (het hoogst haalbare in hockey) heeft hij waargemaakt, heeft in Rio 5 wedstrijden gefloten.

Maar ook bij diverse EK’s en WK’s is hij actief geweest, heeft 2x de Champions Trofee finale gefloten en is actief in de Euro Hockey League, ofwel de Champions League voor hockey.

We hebben zijn planning gehoord waar hij in 2019 allemaal naar toe mag en dit is indrukwekkend, maar hetgene wat ons van deze avond bij zal blijven, is het ontspannen enthousiaste verhaal, waarbij de motivatie van spatte.

Ik denk dat er voetbal scheidsrechters bij zullen zijn die nagaan denken over gaan fluiten bij het hockey, het respect, de strenge spelregels en het supersnelle spel maken het tot een geweldige sport (hobby) voor scheidsrechters.