Terugblik clubavond met Charles van de Meijs

5 december 2017

Met de invulling van de clubavond van 21 november is duidelijk geworden dat we met gastspreker Charles van de Meijs een baseball kenner bij uitstek hebben binnengehaald. Dat wij hier in Nederland de sport baseball alleen maar kennen als honkbal geeft al aan dat dit hier niet volkssport nummer een is zoals dat in Amerika wel het geval is. Hier krijgen jongens bij hun vierde verjaardag een voetbal cadeau maar in Amerika is dat een vanghandschoen en een slaghout. Op alle scholen wordt de sport beoefend en bij universiteiten kun je een beurs en allerlei privélegers krijgen als je een aardige honkbalspeler bent. De werper en de slagman zijn de deelnemers die de punten wel of niet kunnen scoren, door te zorgen dat de slagman geen home run kan slaan of juist wel. En dat een wedstrijd 9 innings heeft zegt ons leken niet zoveel. Door mooie beelden van wedstrijden uit de Major League was te zien hoe fanatiek er wordt gespeeld en hoe enthousiast de toeschouwers in de volle stadions de spelers ondersteunen.

Dan de exorbitante salarissen die sommige van deze sporters verdienen: voor een 10 jarig contract wordt een slordige 240 miljoen dollar betaald maar dan ben je wel eigendom van de club die kan je zo maar weer doorverkopen.

Een home run record brengt 7 miljoen dollar op en voor 3000 honkslagen krijgt een speler 2 miljoen extra. De beste slagman krijgt 50.000 dollar op zijn rekening gestort en de beste allrounder 75.000. Als het contract afloopt kan een speler het lieve sommetje van 10 miljoen dollar meekrijgen en een topspeler kan in zijn hele carrière 580 miljoen dollar verdienen. Een leuke avond voor leden van onze scheidsrechtersvereniging, die voor een wedstrijd op zondag al heel tevreden zijn met € 25. Al met al een leuke en leerzame avond over de Amerikaanse volkssport.